➷ Catatan Penglipur Lara Sang Majistret Free ➭ Author Zabidi Mohamed – Thomashillier.co.uk

Catatan Penglipur Lara Sang Majistret Penulisan Pengarang Segalanya Bermula Pada Feb Lepas Bila Saya Menulis Catatan Secara Main Main Dan Suka Suka Sahaja Di FB Catatan Yang Saya Tulis Pada Setiap Pagi Selepas Suboh Itu Mendapat Perhatian Ramai Rakan Rakan FB Saya Ianya Telah Berterusan Selama Beberapa Bulan Sehingga Berakhir Pada Hujung Mei Lepas Tidak Sangka Akhirnya Akan Diterbitkan Dalam Bentuk Buku Setebal 264 Muka Surat Oleh Galeri Ilmu Sdn Bhd InsyaAllah Buku Terbaru Saya Ini Akan Dilancarkan Oleh Prof Dr Nik Ahmad Kamal Nik Mahmood, Timbalan Rector HEP UIA Pada 16 Jun Ini.


10 thoughts on “Catatan Penglipur Lara Sang Majistret

  1. says:

    Ini buku pertama Zabidi Mohamed yang saya baca Buku ni saya jumpa di rumah mak ketika menyelak2 buku2 kepunyaan adik Membaca tajuknya membuatkan saya teringin membacanya apatah lagi bila melihat catatan dibelakang buku serta gambar sampulnya yang menarik Saya mengambil masa sehari sahaja utk menghabiskannya.Buku ini menceritakan kisah2 menarik yang dialami semasa beliau menjadi majistret di Kelantan Bahasa daerahnya yang sukar difahami oleh penulis yang berasal dari Melaka seringkali membuatkan kita tersenyum.Antara yang buat saya bukan sahaja senyum tapi ketawa ialah kisah Pok Dollah Nama ini timbul ketika beliau mengadili sebuah kes rogol melibatkan kanak2 berumur 10 tahun Beberapa kali penterjemah bahasa menyebut nama Pok Dollah menyebabkan penulis pening kepala sebab dia tak berjumpa nama itu dalam kertas pertuduhan Apabila dia bertanyakan perkara it...


  2. says:

    What I enjoyed about this was the informal tone that the writer used, which added to the flow of the book Some of the most interesting aspects were definitely the insights that the book gave us on the cultures of Malaysian prisons, life in Kelantan, Malaysia s Tabligh movements and some of the strange encounters in a magistrate s life.The only...


  3. says:

    kita tukar angin sikit Jarang sangat sangatkan akak nak mengomel tentang buku lain selain novel kan ada jer baca buku buku sebegini tapi nak share macam mana tu yang tak berapa nak reti. Hehe. Catatan tuan Zabidi Mohamed sememangnya amat menarik Buat yang asyik hadap novel, jom kita selongkar isi buku nimajistret, anda kenal dan tahu tugas mereka tuan penulis membawa kita mengenali sedikit tentang tugas dan peranan seorang majistret kisah yang di kongsi tuan zabidi secara santai tapi secara tak langsung memberitahu bahawa berat tugas majistret kisah pertama yang dibawa ialah menghadap pesalah rogol yang dikenakan sebatan Ngeri cara bayangan tuan zabidi, terkesan sungguh walaupun banyak adegan lucu terselit tentang dua lagi majistret wanita yang ikut serta saksikan adegan sebatan tersebut Walaupun pesalah, tapi bangga juga bila melayu digambarkan sabar dan tak banyak renyah bila disebat Hebat melayu walaupun penjenayah Cabaran perlu ditempuh Apatah lagi bertugas di negeri lain Tekad sungguh tuan zabidi belajar dialek kelantan demi memastikan tugas dapat dilakukan lebih lancar Tapi kasihan juga bila baca kisah tuan majistret babyface ini dianggap pencuri sewaktu mahu membeli jam loceng Ada juga kisah tuan majistret membuli pensyarah. Lawak jugak tuan majistret nih Sampai merayu pensyarah dibuatnya Itulah, ego lagi Bila dah join tabligh jangan ingat ilmu agama dah tinggi melangit, kan dah kena dengan tuan majistret Paling lucu kisah penagih dadah. Aduhai Senak perut gelak bil...


  4. says:

    Macam macam pengalaman seorang majistret dikongsikan secara santai dalam buku ini Sedikit sebanyak memberi ilmu kepada orang luar tentang tugas seorang majistret Selain itu ada juga diselitkan ilmu yang berguna untuk pembaca.


  5. says:

    Memilih buku ini daripada banyak buku yang ada di rak, adalah disebabkan saiznya yang agak besar dan tulisan tajuk buku yang jelas Kemudian dibelek blurbnya, jadi tertarik Membuat bacaan rawak beberapa mukasurat, mengundang ketawa.Terus dibeli.Tetapi usai membaca, ada sedikit rasa kecewa Sebenarnya, bila membaca buku setebal hampir 300 mukasurat dan dengan tajuknya penglipurlara , ada sedikit rasa mengharap ceritanya pelbagai dan banyak Rupanya, hanya 3 4 kisah yang dipanjang panjangkan Kerja yang memerlukan urusan dengan orang ramai apatah lagi penulis buku ini seorang majistret , sepatutnya lebih banyak ragam dan kelaku Jadi, agak geram bila hanya 4 kisah diceritakan dalam satu buku Mungkin aku terpengaruh dengan konsep status Facebook yang pendek, tetapi cuk...


  6. says:

    Perkongsian pengalaman yang mengukirkan pelbagai riak wajah saat mata menatap satu demi satu patah perkataan Bayangan libasan untuk pesalah bagaikan berdrama realiti di atas helaian penceritaan salah satu episod dalam naskah ini Saat sang penagih yang menerjah dengan niat untuk merompak diminta menunaikan solat terlebih dahul...


  7. says:

    Menarik buku ni Sesuai dengan tajuknya, buku ini menghidangkan kisah kisah benar yang pernah dilalui Sang Majistret Disampaikan cerita cerita yang berunsur lucu tetapi berisi pengajaran yang baik.Saya tergelak gelak sepanjang pembacaan dan sangat mendorong untuk segera mengetahui pengakhi...


  8. says:

    Mungkin sebab penat sangat bergelumang dgn akta2 dan kes2 yg x pernah surut, majistret pn perlu jgk masa utk berhenti sekejap bertenang.Tapi jujur, buku ni memang x bosan langsung sbb ikut pengalaman sebenar 1st time ...


  9. says:

    Sinonim tajuknya catatan penglipur lara Sememangnya isi ceritanya menghiburkan dan mengeletek jiwa Namun sarat dengan hikmah yang amat membina Sebuah bacaan yang tidak melelahkan Kejutan pada epilognya seolah olah ada sambungan yang bakal menyusul..


  10. says:

    Buku ni buat aku tersengih2, owh aku bangga jadi org melayu bila baca kisah banduan melayu Dan part best mcmane nak hadap mat2 yg pakai s r tu., dah baca 3 kali, tak pernah aku rasa rugi beli buku macam ni